IMG_20160210_223303.jpg

Ben ik de enige vegan die (te) vaak de semi-bezorgde vraag krijgt of ik wel genoeg voedingsstoffen binnen krijg met mijn eetpatroon?

In dit artikel beperk ik me tot vitaminen en vertel ik mijn ervaring met supplementen. Let op, dit is míjn persoonlijke ervaring. Ik ben geen dokter, dus zoek bij twijfel en/of ziekteverschijnselen altijd een arts op.

Op een beperkt aantal vitaminen na, moeten we de meeste vitaminen halen uit onze dagelijkse voeding. We hebben vitaminen nodig voor het aanmaken van haar, bot, vloed en huid. Verder maken ze de voortplanting mogelijk en zorgen ze voor de ontgifting van het lichaam.

Vitamine A helpt bij het bestrijden van verkoudheden en infecties aan slijmvliezen en luchtwegen. Vitamine A kan je als vegan halen uit onder andere wortelgroenten, bladgroenten en gele vruchten zoals wortels, pompoenen, papaya's en abrikozen. Bij een gevarieerd dieet is vitamine A meestal voldoende binnen te krijgen zonder supplemten.

Vitamine B zijn van belang voor het omzetten van voedsel in energie en helpen bij het versterken van het zenuwstelsel. Vitamine B wordt door bewerkte producten (zoals producten met veel suiker of geraffineerd wit meel)en alcohol voor een groot deel vernietigd. Als vegan kan je een groot deel van de vitamine B-groep halen uit rauwe tarwekiemen, het vezelrijke vlies om rijstkorrels (gooi kookvocht daarom niet weg!) en uit rijstzemelen.

Echter, vitamine B12 is een uitzondering. Vitamine B12 wordt gemaakt door micro-organismen. De mens kan wel vitamine B12 aanmaken door de micro-organismen in de darm, maar dit gebeurt in een deel van de darmen waar het niet meer kan worden opgenomen. Hierdoor zijn we afhankelijk van deze vitamine in onze voeding. Vitamine B12 zit alleen in vlees, vis, eieren en zuivel. Om deze reden slik ik dagelijks een vitamine B12 pil.

Vitamine C helpt bij het uitscheiden van giftige stoffen zoals koper, kwik en lood. Het is belangrijk om door de dag heen voldoende verse groenten en fruit te eten als essentiële bron van vitamine C aangezien deze vitamine erg vluchtig is. De vitamine C die je tijdens het ontbijt binnenkrijgt is tegen de middag al uit het lichaam verdwenen. In de winter slik ik graag wel extra vitamine C bij als extra ondersteuning in tijden dat veel mensen ziek zijn. Zoek hierbij wel expliciet naar een veganistisch supplement, veel vitamine C pillen bevatten bijvoorbeeld lactose.

De beste plantaardige bronnen van vitamine C zijn citrusvruchten, tomaten, groene bladgroenten, meloenen, aardappelen, pepers, broccoli en kool.

Vitamine D krijgen we zowel via voedsel als door blootstelling aan de zon binnen. Ons lichaam kan zelf vitamine D aanmaken onder invloed van zonlicht. Vitamine D zit ook in voeding, maar helaas voornamelijk in dierlijke producten. Een volwassene die regelmatig buiten in het zonlicht komt heeft meestal geen supplement nodig. Voor kinderen in de groei, zwangeren, moeders die borstvoeding geven, ouderen en zieken die niet buiten komen ligt dat anders. Die moeten extra letten op het gebruik van producten waar vitamine D aan toegevoegd is of een supplement kiezen. De mate waarin je vitamine D opneemt is afhankelijk van onder andere je huidskleur. Aan veel plantaardige zuivelproducten is tegenwoordig vitamine D toegevoegd. Kijk dus goed naar hoe je je voelt en eventuele gebreksverschijnselen.


Vanwege mijn vitamine D tekort 11 maanden geleden slik ik nog dagelijks een vitamine D mushroom complex supplement.

Vitamine E is een sterke antioxidant. Deze vitamine speelt een belangrijke rol in de strijd tegen westerse welvaartsziekten zoals kanker, hartkwalen en diabetes.

De beste plantaardige bronnen zijn rauwe tarwekiemen, sojabonen, groene bladgroenten, volkoren- en ontbijtgranen en tarwekiemolie.


De boodschap van deze blogpost is voornamelijk: informeer jezelf! Eet gevarieerd en zorg dat je lichaam alle benodigde vitaminen binnenkrijgt. Bij twijfel en/of ziekte is een bloedtest een goede manier om te kijken of alle waardes op pijl zijn. Voorkomen is verder vrijwel altijd beter dan genezen. Aangezien de meeste vitaminen in water oplosbaar zijn zal een overschot via de urine weer worden uitgescheiden.

Xoxo Shelley


Gesprek laden