1.jpg

Ik ben vast niet de enige die soms graag uit eten wil, maar het financieel gezien even niet kan opbrengen. Op dat moment wil ik dan thuis graag eten alsof ik uiteten ben en dan het liefst met mijn lievelingseten: tapas/mezzes. 

Deze kleine hapjes vinden vaak hun oorsprong in de mediterraanse keuken, maar in mijn geval bedoel ik gewoon: allemaal verschillende kleine lekkere hapjes, maar dat is zo'n rare lange titel! Hierbij wat makkelijke ideetjes voor een tapas/mezzes dinertje vegan style.

04-05-15_-_1.jpg
  • Geroosterde puntpaprika's met zeezout
    Zo simpel, zó lekker. Leg de puntpaprika's in een ovenschaal en besprenkel ze met wat olijfolie. Leg ze in de oven totdat de huid wat rimpelig of hier en daar wat zwart begint te worden. Met mijn slechte combi/mag heeft dit wel een half uur geduurd op 230 graden. Een normale oven zou dit in 20 minuutjes kunnen doen, maar hou ze vooral in de gaten en draai ze tussendoor een keer om.
    Stop de paprika's hierna 20 minuten in een afgesloten zak, daarna zijn ze makkelijk van hun velletje te ontdoen. Als je aan het steeltje trekt komen (bijna) alle zaadjes mee. Wat zeezout erover en genieten maar!
  • Guacamole met pitabroodjes
    Ook al mega simpel én mega lekker. Doe twee eetrijpe avocado's in een schaaltje en prak ze een beetje fijn. Meng er blokjes verse tomaat, peper & zout, een teentje knoflook en verse limoensap doorheen en klaar is kees. Ik gebruik altijd het liefste volkoren pitabroodjes, onder andere te koop bij de ekoplaza.
  • Citrussalade met komkommer en pijnboompitjes
    Gebruik voor deze salade elke slasoort die je maar in huis hebt, ik had deze keer raapsteeltjes liggen. Snij een komkommer in plakjes en strooi op de sla. Halveer een sinaasappel en snij in kleine stukjes. Gebruik het sap wat hierbij vrij komt als dressing samen met wat limoensap, olijfolie en balsamico azijn. Maak af met pijnboompitjes en peper&zout.
  • Bruschetta
    Perfect als je nog wat oud brood hebt liggen! Snij een uitje in snippertjes en twee tomaten in blokjes en meng ze in een kom met wat olijfolie, een klein beetje (suikervrije!) ketchup, chilivlokken, basilicum en peper&zout. Snij het brood in plakken en bestrooi met het tomatenmengsel. Het hoeft niet te lang in de oven, alleen om alles wat op te warmen, dus denk aan 10 minuutjes op 200graden.
  • Seitanburgers
    Ik ben zo blij met het eindresultaat van mijn seitanburgers, echt genieten! 
    Doe voor 2 medium burgers ongeveer 200 gram seitan samen met een half uitje, 3 eetlepels havermout en een mengsel van 1 tbsp water + 1 tbsp maizena in de keukenmachine. Zet de keukenmachine even aan tot alles klein en goed gemengd is en doe er nog twee eetlepels havermout en peper&zout bij. Meng alles nog een keer goed en draai er burgertjes van. Laat de burgers minstens een half uur rusten in de koelkast en leg ze hierna een half uurtje in de grill. Lekker met een sausje van vegenaise/ketchup en augurkjes.
  • Gegrilde maiskolven
    Onder andere de Ekoplaza verkoopt heerlijke biologische suikermais. Leg deze eerst 15 minuten in een pan met gekookt water uit de waterkoker. Rol ze hierna in folie met wat extra virgin olijfolie, maplesyrup en zeezout. Leg de pakketjes 35 minuten in een voorverwarmde oven op 220 graden.
  • Seitanrolls
    Super easy wanneer je kant en klare veganistische bladerdeeg gebruikt. Ik gebruikte Tante Fanny (te koop bij de Jumbo), rolde hier kleine stukjes seitan in en legde ze een half uurtje in de oven op 220 graden. Net mini saucijsjes.
  • Geroosterde zoete aardappel
    One of my favorites! Prik wat gaatjes in een zoete aardappel met een vork. Leg de aardappel in een stukje folie en besprenkel met wat olijfolie, peper&zout en vouw de folie dicht. De aardappel moet ongeveer 45 minuten in de oven op 220 graden, maar hou hem vooral tussendoor in de gaten en keer hem af en toe om.

Eetsmakelijk!

Xoxo Shelley


Gesprek laden